Tidspunkt
Sted
Digitalt
Ungdommers egne 7 råd til lærere: Hvordan undervise om rasisme?

Rasisme er et betent tema som mange lærere gruer seg til for å undervise i. En årsak kan være at i klasserommet sitter det både elever som selv har erfart rasisme og elever som har brukt rasistiske skjellsord. Legger vi til at mange lærere selv er majoritetshvite og ikke har egen erfaring å bygge på, er det lett å forstå en berøringsangst.
Raftostiftelsen inviterte 15 ungdommer med på et prosjekt der de gjennom seks ulike økter prøvde ut ulike former for rasisme-undervisning. Etter hver økt evaluerte de undervisning gjennom intervjuer med ungdommene. Alt ungdommene sa ble skrevet ned. Intervjuene ble deretter analysert og tendensene ble levert tilbake til ungdommene som så formulerte 7 råd til lærere.
I dette webinaret får du innsikt i de 7 rådene, og du får idéer til hvordan du kan utvikle bra rasisme-undervisning. Lenke for å delta finner du her i arrangementet når det nærmer seg.
Velkommen!
Bakgrunn
Forskning har vist at rasisme ofte undervises i som et tema som skjedde for lenge siden, i andre land og som handler om ekstreme hendelser og systemer som vold, drap, slaveri og folkemord. Denne undervisningen kommuniserer samtidig - "dette har jo ingenting med oss å gjøre, her og nå". I tillegg har forskningen vist oss at paradoksalt nok kan undervisning om rasisme føre til, ja, nettopp: rasisme. Det er egentlig ikke så rart, for når vi snakker om et tema vekkes alle våre referanser om det - for eksempel kan elever komme på vitser om gassovner etter undervisning om Holocaust. Men hvordan skal vi da undervise om rasisme på en måte som både gir innsikt, fenomenforståelse og verktøy til å motvirke undertrykkelse?
I samarbeid med:
Raftostiftelsen