Å lytte til - og å engasjere seg i fortellinger
I denne publikasjonen deler lærerutdannere fra Universitetet i Sørøst-Norge erfaringer og metoder for selvrefleksjon i møte med samiske perspektiver og urfolksperspektiver. Verktøyet er tenkt som støtte for lærerutdannere og lærerutdanningsinstitusjoner, men vil også være nyttig for andre som ønsker å nærme seg perspektivene som omtales.

Innledning
I denne publikasjonen deler lærerutdannere fra Universitetet i Sørøst-Norge erfaringer og metoder for selvrefleksjon i møte med samiske perspektiver og urfolksperspektiver. Verktøyet er tenkt som støtte for lærerutdannere og lærerutdanningsinstitusjoner, men vil også være nyttig for andre som ønsker å nærme seg perspektivene som omtales.
Innhold
Kapittel 1: Manglende kunnskapsgrunnlag om samiske forhold i lærerutdanningene
Kapittel 2: Bakgrunnsstoff om samiske perspektiver
Kapittel 3: Selvrefleksjon over samiske perspektiver og samiske temaer
Kapittel 4: Samiske stemmer: Læring, inkludering og samiske temaer i lærerutdanninger
Kapittel 5: Boksirkel
Kapittel 6: Reflektert undervisningspraksis
Kapittel 7: Undervisningsopplegg for studenter
Undervisningsopplegg om samme tema
- Undervisningsøkt40 - 60 min
Begrepsøvelse: Urfolk og nasjonale minoriteter
Urfolk og nasjonale minoriteter - Undervisningsøkt30 - 90 min
Demokratiradar – hvordan jobbe med demokrati i skolen?
Demokrati, medborgerskap og myndiggjøringPedagogikk og didaktikk - Undervisningsøkt120 - 180 min
Nussir-saken
Kunnskap og kritisk tenkningUrfolk og nasjonale minoriteterDemokrati, medborgerskap og myndiggjøring