
Barnehagelærerutdanning etter Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport
Beskrivelse
I dette FoU-prosjektet vil vi utforske hvordan barnehagelærerutdanningen kan arbeide med samiske tema i etterkant av Sannhets og forsoningskommisjonens arbeid. Vi vil ha et fokus på hvordan utdanningen både kan formidle kunnskap om samisk kultur, historie og samtid, og samtidig bidra til forsoningsarbeid. Dette innebærer å reflektere over koloniale strukturer i utdanningen og skape rom for kritisk bevissthet og dialog. Forsoning i denne sammenhengen handler ikke bare om å anerkjenne urett, men om å bygge relasjoner, lytte til samiske aktører, og desentrere majoritetsperspektiver som fortsatt preger utdanningssystemet.
Prosjektgruppa består av et tverrfaglig team med barnehagelærerutdannere ved Dronning Mauds Minne høgskole (DMMH). Vi ønsker å utvikle et tverrsektorielt profesjonelt læringsfellesskap med representanter fra høyere utdanning, praksisfeltet og samiske kunnskapsaktører og -nettverk. Vi skal arrangere treffpunkter og verksteder ved DMMH, der vi utforsker samiske perspektiver med ulike tilnærminger (både teoretiske og skapende) med utgangspunkt i Dembras refleksjonsverktøy for arbeid med samiske perspektiver i lærerutdanningen. Målet er å utvikle et fellesskap for gjensidig kunnskapsutvikling og samskaping sammen med praksisfelt og samiske kunnskapsaktører/nettverk.
Deltakere:
- Henrik Berger, pedagogikk
- Ine Bratsvedal, religion, livssyn og etikk
- Claudia Melis, natur, miljø og helse
- Malin Arnesen Nilsen, ekstern samarbeidspartner, barnehagelærer
- Kine Johansen Trøen, biblioteket
- Gry Olsen Ulrichsen, kunst og håndverk
Prosjekteiere
DMMH - Dronning Mauds Minne høgskole
Dembra har samarbeidet med DMMH i forsknings- og utviklingsprosjekter.
Kontaktpersoner

