
Eŋgelas
Beskrivelse
Dette prosjektet er et tverrfaglig samarbeid mellom fagdidaktikere i engelsk, kunst & håndverk, og samisk språk. Formålet er å utvikle kompetanse og undervisningsressurser knyttet til urfolksperspektiver og samiske tema i engelskfaget, med overføringsverdi til skolen.
Prosjektet er delt i to faser; fase en handler om felles kunnskapsoppdatering i lærerkollegiet. Vi starter med leseseminarer om samiske samfunnsforhold, kultur, global urfolkstematikk og mangfold av perspektiver. Videre vil vi utvikle kompetanse om samiske språk. Språk er en viktig kulturbærer og flerspråklighet er en ressurs i klasserommet. Vi vil lære samiske fraser, og utforske likheter mellom samisk og engelsk bruk av lyder og grammatikk. Til slutt vil vi holde arbeidsseminar om urfolkspedagogikk med erfaringslæring, fortellinger, duodji og praktisk læring.
Andre fase handler om å utvikle konkrete undervisningsopplegg som er rettet mot studenter på lærerutdanningen, og kan være overførbare til skolen og mulig for studentene å prøve ut i praksis. Disse ressursene skal publiseres digitalt på Reaidu (UiT sitt åpne verktøy for undervisning om samiske tema) og på hjemmesidene til Dembra.
Deltakere:
Kristin Isaksen
Ingrid Jakobsen
Minjeong Son
Hilde Brox
Annelise Brox Larsen
Christopher Loe Olsen
Tove Holmbukt
Stefan Holander
Kristin Killie
Kjersti Kostveit
Lene Antonsen
Prosjekteiere
UiT - Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Dembra har samarbeidet med UiT på en rekke forsknings og utviklingsprosjekter.
Kontaktpersoner
