Hopp til hovedinnhold
Forskning og utvikling (FoU)
Samisk tematikk i lærerutdanningene
SatsingUtvikling av kompetanse og undervisningsressurser om samiske tema i lærerutdanningen
Forskning og utviklingProsjekt

Samisk tematikk i lærerutdanningene ved Norges idrettshøgskole

Beskrivelse

Norges idrettshøgskole (NIH) er en vitenskapelig høgskole med et særlig ansvar for forskning og høyere utdanning innen det idrettsvitenskapelige fagfeltet. Ved Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier (ILF) vil fagmiljøet jobbe målrettet med å inkludere samiske perspektiver i vår lærerutdanning i praktiske og estetiske fag, kroppsøving og idrettsfag (LUPE trinn 1-13). I tillegg til å jobbe målbevisst med LUPE, ønsker vi også å bevisstgjøre og utvikle kompetanse knyttet til samiske perspektiver på flere av våre studieprogrammer. Dette gjelder særlig programmene innen fagområdene friluftslivsfag, fysisk aktivitet og funksjonshemming (FAF) og praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Vi ønsker å jobbe tydeligere med kompetansebygging om samisk kultur og perspektiver generelt, men også spesifikt rettet mot hvilke bevegelseskulturer, leker og tradisjoner som praktiseres og verdsettes i en samisk kontekst.

I fase 1 av prosjektet vil vi i samarbeid med Dembra og andre bidragsytere, øke faglæreres egen kompetanse og forståelse for samisk tematikk. Parallelt vil vi utvikle en tydelig progresjon og struktur for arbeidet med samiske perspektiver i emner og på tvers av emnene i LUPE.

I fase 2 vil lærerutdannere og studenter ha fokus på utvikling av konkrete undervisningsopplegg og læringsaktiviteter, samt gjennomføring og evaluering av aktivitetene.

Prosjektdeltakere er:

Elisabeth Enoksen, Prosjektleder

Petter Erik Leirhaug

Per Midthaugen

Kristian Abelsen,

Lars Harald Eide

Ellen Berg

Heidi Haraldsen

Aage Radmann


Prosjekteiere


Kontaktpersoner