
Samisk tematikk i lærerutdanningene ved Norges idrettshøgskole
Beskrivelse
Norges idrettshøgskole (NIH) er en vitenskapelig høgskole med et særlig ansvar for forskning og høyere utdanning innen det idrettsvitenskapelige fagfeltet. Ved Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier (ILF) vil fagmiljøet jobbe målrettet med å inkludere samiske perspektiver i vår lærerutdanning i praktiske og estetiske fag, kroppsøving og idrettsfag (LUPE trinn 1-13). I tillegg til å jobbe målbevisst med LUPE, ønsker vi også å bevisstgjøre og utvikle kompetanse knyttet til samiske perspektiver på flere av våre studieprogrammer. Dette gjelder særlig programmene innen fagområdene friluftslivsfag, fysisk aktivitet og funksjonshemming (FAF) og praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Vi ønsker å jobbe tydeligere med kompetansebygging om samisk kultur og perspektiver generelt, men også spesifikt rettet mot hvilke bevegelseskulturer, leker og tradisjoner som praktiseres og verdsettes i en samisk kontekst.
I fase 1 av prosjektet vil vi i samarbeid med Dembra og andre bidragsytere, øke faglæreres egen kompetanse og forståelse for samisk tematikk. Parallelt vil vi utvikle en tydelig progresjon og struktur for arbeidet med samiske perspektiver i emner og på tvers av emnene i LUPE.
I fase 2 vil lærerutdannere og studenter ha fokus på utvikling av konkrete undervisningsopplegg og læringsaktiviteter, samt gjennomføring og evaluering av aktivitetene.
Prosjektdeltakere er:
Elisabeth Enoksen, Prosjektleder
Petter Erik Leirhaug
Per Midthaugen
Kristian Abelsen,
Lars Harald Eide
Ellen Berg
Heidi Haraldsen
Aage Radmann
Prosjekteiere
NIH - Norges idrettshøgskole
Dembra har samarbeidet med NIH i forsknings- og utviklingsprosjekter.
Kontaktpersoner

