Hopp til hovedinnhold
Forskning og utvikling (FoU)
Samisk tematikk i naturfaglærerutdanningen
SatsingUtvikling av kompetanse og undervisningsressurser om samiske tema i lærerutdanningen
Forskning og utviklingProsjekt

Samisk tematikk i naturfaglærerutdanningen (Stin)

Beskrivelse

Prosjektet «Samisk tematikk i naturfaglærerutdanningen (Stin)» ved naturfaglærerutdanningen på NTNU styrker integreringen av samisk kultur, språk og tradisjonell kunnskap i naturfaglærerutdanningen. Gjennom faglig forankret kompetanseheving og utvikling av undervisningsopplegg skal prosjektet bidra til en mer inkluderende og dekoloniserende naturfagundervisning i naturfaglærerutdanningen. Målet er å gjøre samiske perspektiver til en naturlig og verdsatt del av naturfagets kunnskapsgrunnlag.

Naturfagets unike mulighet: Hvorfor samisk tematikk hører hjemme i faget

Samisk kultur er nært knyttet til naturen – fra stedsnavn og økologisk kunnskap til bærekraftige levemåter. Dette gir naturfaget et særlig potensial for å løfte frem urfolkskunnskap på en faglig meningsfull måte. Samtidig viser forskning og rapporter at samisk tematikk ofte er marginalisert i lærerutdanningen. Prosjektet svarer på dette ved å utvikle undervisning som kobler naturfaglige begreper med samiske erfaringer og tradisjoner.

Faglig rammeverk: Dekoloniserende undervisning i naturfag

Prosjektet bygger på Two-Eyed Seeing (Hatcher et al., 2009), et ideal om å se naturen gjennom både vestlig vitenskap og urfolkskunnskap – og anerkjenne verdien i begge. Dessuten brukes Nhalevilo’s modell for dekolonisering av naturfag som viser hvordan urfolkskunnskap kan integreres i naturfagundervisning på en likeverdig måte. Disse perspektivene gir grunnlag for undervisning som utfordrer koloniale strukturer og fremmer flerstemmighet i naturfagklasserommet.

Fase 1: Kompetanseheving

Prosjektet legger opp til kompetanseheving på tre nivåer: (1) Faglig fordypning i kjernegruppen. Gjennom litteraturstudier og samarbeid med samiske tradisjonsbærere utvikles innsikt i hvordan samisk kunnskap kan knyttes til naturfaglige tema som f.eks. økologi og bærekraft. (2) Kollegial refleksjon og faglig fellesskap. Gjennom bruk av Dembras refleksjonsverktøy arbeider naturfagseksjonen på instituttet for lærerutdanningen på NTNU med å inkludere samiske tematikker i naturfaglærer- og lektorutdanningen. (3) PhD-prosjekt. En tilknyttet stipendiat skal utforske hvordan samiske tematikker kan brukes i naturfaglig undervisning.

Fase 2: Utvikling av undervisningsopplegg for naturfaglærer- og lektorutdanningen på NTNU

Prosjektet skal utvikle et undervisningsopplegg for naturfaglærer- og lektorutdanningen som inkluderer samiske tematikker i naturfag på en dekoloniserende måte, får samiske stemmer inn i undervisningen ved bruk av filmopptak og oppfordrer til refleksjon. Undervisningsoppleggene skal utvikles og evalueres i samarbeid med samiske tradisjonsbærere for å sikre faglig og kulturell kvalitet.

Prosjektet søker å utdanne lærerstudenter som ikke bare har kunnskap om samisk kultur, men som også forstår hvordan naturfag kan være en arena for sosial rettferdighet, kulturell anerkjennelse og bærekraftig utvikling. Ved å integrere samisk kunnskap i naturfag på en faglig forankret måte, bidrar prosjektet til å utvikle en ny generasjon lærere som ser verdien i å undervise med “to øyne”.

Deltakere:

Professor Eli Munkebye

Førsteamanuensis Lilith G. Rüschenpöhler

Førsteamanuensis Torunn Smevik

Dosent Alex Strømme

Samisk tradisjonsbærer Bente Fankki


Prosjekteiere


Kontaktpersoner