
Samiske tema i barnehagelærerutdanningen
Beskrivelse
Prosjektet Samiske tema i barnehagelærerutdanningen har som hovedmål å styrke ulike fagområder og faglærere sin kompetanse, og videreutvikle undervisningspraksis, knyttet til samiske tema i barnehagelærerutdanningen ved Nord universitet. For å oppnå dette målet er prosjektet utviklet av og fremmer tverrfaglig samarbeid mellom fagdidaktikere i pedagogikk, kunst og håndverk, drama og RLE.
Prosjektet er delt inn i to faser, hvor første del handler om å kartlegge eksisterende ressurser, samt bygge kompetanse blant faglærerne som deltar som prosjektmedlemmer, prosjektdeltakere deltar inn i prosjektet og deler sin kompetanse. I fase to er det lagt vekt på å utvikle nye undervisningsopplegg rettet mot studenter på barnehagelærerutdanningen, disse kan også ha en overføringsverdi til andre arenaer, eksempelvis Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehage (ReKom). Dette utviklingsarbeidet vil presenteres for andre faglærere tilknyttet barnehagelærerutdanningen ved Nord.
Ved siden av kompetanseheving og utvikling av undervisningsressurser legger prosjektet vekt på å utvikle rutiner for et tettere samarbeid blant faglærere ved barnehagelærerutdanningen (BLU) og grunnskolelærerutdanningen (GLU) på Nord universitet, både via prosjektarbeidet og ved å utvikle et felles digitalt ressursrom knyttet til samiske tema på tvers av utdanningsløp. Det legges også stor vekt på tverrfaglig samarbeid og nettverksbygging med andre institusjoner.
Prosjektmedlemmer:
Ragnhild Olsen - Universitetslektor
Sofia Alexandra Lång -Universitetslektor
Sveinung Næss - Førstelektor
May-Lisbeth Brew- Universitetslektor
Prosjektdeltakere
Karl Viktor Magne Johansson - Professor
Ingvill Bjørnstad Åberg - Førsteamanuensis
Prosjekteiere
Nord - Fakultet for lærarutdanning og kunst- og kulturfag
Dembra har samarbeidet med Nord universitet i forsknings- og utviklingsprosjekter.
Kontaktpersoner

