
SAMUS – Samisk musikk i musikkundervisningen
Beskrivelse
Gjennom dette FoU-prosjektet ønsker vi å styrke samiske perspektiver i musikklærerutdanningen ved Norges musikkhøgskole og gjennom det styrke studentenes kompetanse og trygghet i å bruke samisk musikk i sin undervisningspraksis.
Norges musikkhøgskole har musikklærerutdanning på to program: 1) Praktisk-pedagogisk utdanning i musikk (60 stp.) for studenter som allerede har bachelor- eller mastergrad i utøvende musikk, og 2) 4-årig bachelorgrad i utøvende musikk med integrert PPU. Våre lærerutdanninger kvalifiserer for et variert opplæringsfelt som inkluderer musikkopplæring i grunnskole og videregående opplæring, kulturskolen og det frivillige musikkfeltet. Utdanningene forholder seg til Forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning som stadfester utdanningenes ansvar for å kvalifisere for å ivareta opplæringen om samiske forhold. Våre studieplaner i musikkpedagogikk og musikkdidaktikk forholder seg videre til de til enhver tid gjeldende læreplaner for musikkfaget i grunnskolen og videregående skole, og til Rammeplanen for kulturskolen. Samiske perspektiver er eksplisitt nevnt som tematisk innhold i musikkfaget i samtlige av disse planene.
Vi ivaretar per nå samiske perspektiver i våre utdanninger gjennom en dedikert prosjektuke og som eget tema i allmenndidaktikken, men det er en fare for at vårt tilbud blir noe smått og også kontekstuavhengig. Det er også høyst usikkert hvorvidt våre studenter tar tak i tematikken og anvender det som undervisningsinnhold i sin egen praksis. Det kan være flere grunner til dette. For eksempel kan det handle om manglende trygghet i formidling av et annet kulturuttrykk enn det man selv har kompetanse i; manglende didaktisk kompetanse i tilrettelegging av undervisningsstoffet; frykt for kulturell appropriasjon, eller at man velger bort samiske perspektiver av manglende interesse for tematikken. Gjennom dette FoU-prosjektet ønsker vi å styrke studentenes kompetanse og beredskap til å ivareta intensjonene i læreplanene på en god og kultursensitiv måte.
FoU-prosjektet om styrking av samiske perspektiver i musikklærerutdanningen er delt i to faser. Første fase handler om kompetanseutvikling og refleksjonsarbeid internt i arbeidsgruppa og i kollegiet. Sentralt i dette arbeidet blir deltakelse og kollegaveiledning i forbindelse med den undervisningen som gis i samisk musikk og joik ved NMH, bruk av Dembras refleksjonsverktøy, samt diskusjon av faglitteratur som omhandler dekolonialisering og urfolksperspektiver i musikkundervisning. I første fase planlegger vi også for en fagdag for studenter og øvingslærere knyttet til implementeringen av undervisningsopplegget i fase to. I fase to er målet at alle våre studentgrupper skal gjennomføre et undervisningsopplegg knyttet til joik og samisk musikk som del av studiets obligatoriske praksis (i hhv. grunnskole, videregående og kulturskole). Prosjektgruppa vil fungere som veiledere for studentene i planleggingen, og står for dokumentasjon og evaluering av prosjektet. Med utgangspunkt i erfaringene med dette arbeidet, ønsker vi å designe et forskningsprosjekt som kan brukes til å søke videre finansiering.
Deltakere
- John Vinge, førsteamanuensis i musikkpedagogikk, prosjektleder
- Viktor Bomstad, musiker og timelærer i samisk musikk
- Georg Buljo, musiker og timelærer i samisk musikk
- Ellen Stabell, førsteamanuensis i musikkpedagogikk
- Sidsel Karlsen, professor i musikkpedagogikk
Prosjekteiere
NMH - Norges musikkhøgskole
Dembra har samarbeidet med NMH i forsknings- og utviklingsprosjekter.
Kontaktpersoner

