
Sannhet og forsoning i undervisning om samiske tema for framtidige lektorer i skolen
Beskrivelse
Dette FoU-prosjektet har som mål å bidra til en mer helhetlig tenkning om samiske tema i Lektorutdanning i språk og samfunnsfag for trinn 8-13 ved UiT Norges arktiske universitet. Selv om emneplanene i fagene har eksplisitte formuleringer om samiske tema, er det like fullt behov for en mer systematisk tenkning for å utvikle dette. Prosjektet har derfor som mål å utvikle tre undervisningsopplegg for hvert av de fire fagene historiedidaktikk, norskdidaktikk, religionsdidaktikk og samfunnsfagdidaktikk. For hvert fag er målsetningen å utvikle tre opplegg (fortid, nåtid og framtid) som tematisk kobles til:
1) Historiske tema (fortid) som knytter an til kolonisering og fornorskningsprosesser i Norge (og Norden). Utvikling og utprøving vår/høst 2026.
2) Tema knyttet til samisk mangfold i dag (nåtid), og til gruppebaserte fordommer, rasisme og samehets. Utvikling og utprøving vår/høst 2026.
3) Tema knyttet til samisk selvstendighet og stolthet (framtid). Utvikling og utprøving vår 2027.
En kunnskapsside og en holdningsskapende side
De tre undervisningsoppleggene som utvikles i hvert av fagene som er representert i FoU-prosjektet, tarutgangspunkt i diskusjoner knyttet til utfordringer og muligheter som beskrives i Andreassen og Olsen (2020, s. 159). Her skisseres det blant annet at undervisning om samiske tema noe forenklet har to sider: En kunnskapsside, som handler om at undervisning om samiske tema bør søke å gi noe kunnskap (f.eks. knyttet til historie og tradisjon), og en holdningsskapende side som handler om hvordan man skal møte ytringer om samer som kan knyttes til gruppebaserte fordommer, rasisme og samehets. En grunnleggende idé er å se undervisningsoppleggene som tre opplegg som viser prosessen fra kolonisering til oppgjør og dekolonisering i hvert av fagene. Slik vil prosjektdeltakerne forsøke å ta med kolonisering og undertrykking, men samtidig forsøke å ha en undervisning som tar med seg samtid og framtid. Til sammen vil gruppen utvikle tolv undervisningsopplegg.
Samlet sett vil prosessen med å utvikle undervisningsoppleggene bidra til mer systematisk tenkning om samiske tema i undervisningen. Ideen bak FoU-prosjektet er å lage undervisningsopplegg som dekker bredt i samiske tema (historie, kultur, språk, mangfold, ulike samiske områder) på tvers av fagene, men som også dekker bredden i det sannhets- og forsoningskommisjonen har skissert som utfordringer for utdanningssystemet.
Deltakere (alfabetisk):
Bengt-Ove Andreassen (professor, religionsdidaktikk)
Hella Veierud Busch (universitetslektor, norskdidaktikk)
Førsteamanuensis Rolf Inge Larsen (førsteamanuensis, historiedidaktikk)
Kristine Nordman-Strand (universitetslektor, samfunnsfagdidaktikk).
Studieprogram:
Lektorutdanning i språk og samfunnsfag for trinn 8-13
Prosjekteiere
UiT - Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Dembra har samarbeidet med UiT på en rekke forsknings og utviklingsprosjekter.
Kontaktpersoner

