Hopp til hovedinnhold
Forskning og utvikling (FoU)
Stedsbasert læring om samer i sør
SatsingUtvikling av kompetanse og undervisningsressurser om samiske tema i lærerutdanningen
Forskning og utviklingProsjekt

Stedsbasert læring om samer i sør

Beskrivelse

Lærerstudenter ved Universitetet i Agder skal lære om den samiske tamreindriften som har vært i Setesdalsheiene, for å arbeide med samiske perspektiv gjennom stedsbasert læring. Sammen skal studenter og lærerutdannereutforske hvordan landskapet her også har blitt levd i og med av samer. Samarbeidsparner som skal bidra i prosjektet er Bjåen Fjellstove og Villrein, Agder Sameforening og Samisk Allaskuvla. Sammen skal vi løfte frem samisk liv og virke i Agder.

Stedsbasert læring er veletablert som inngang til undervisning om samiske tema og perspektiver, særlig i de samiske kjerneområdene. Dette fordi sted og landskap er så viktig i tradisjonell samisk kunnskap, og er knyttet til samisk kunnskapssyn, verdensforståelse og verdier. Dette utviklingsprosjektet tar denne lærdommen ned til Agder for å undervise lokalt om samiske perspektiv også her sør.

Prosjektleder, Mari Kristine Jore (samfunnsfag) uttaler: “Vi er spente på å undersøke samiske liv og virke i lokalsamfunn i vår region. Kan vi jobbe stedsbasert med samiske tema ved Norges sørligste universitet, kan kanskje flere utdanningsinstitusjoner andre steder utenfor de samiske kjerneområdene også gjøre det?”

Prosjektleder er Mari Kristine Jore (samfunnsfag), som gjør dette sammen med Irene Trysnes (samfunnsfag), Hilde Kristin Røsstad (historie) og Nils H. Korsvoll (religion). Eksterne partnere er Brith Lillevann (Agder Sameforening), Ragnhild Bjåen (Bjåen Fjellstove og Villrein.no), Marét Hætta (Samisk Allaskuvla) og reindriftssame og arkeologi Mads Danielson.


Prosjekteiere


Kontaktpersoner