Om utviklingsaktiviteten
Å velge satsingsområde er et viktig ledd i utviklingsarbeidet. Det handler om å bruke innsikten fra kartlegging og analyse til å rette innsatsen mot det som er viktig for deres skole – og samtidig finne en formulering som gir mening og motivasjon for hele skolens personale.
Gjennomføring
- 1
Forankre satsingsområdet i personalet
1. Forankre satsingsområdet i personalet
Det er avgjørende at Dembra-gruppa sørger for å involvere personalet i å finne skolens felles satsingsområde. En grundig forankring åpner for engasjement og motivasjon til å bidra i Dembra-satsingen. Informer om Dembra-gruppas arbeid og hent inn personalets meninger og innspill underveis, før satsingsområdet endelig besluttes av Dembra-gruppa.
- 2
Ideer til satsningsområde: brainstorming
2. Ideer til satsningsområde: brainstorming
Med analyse av kartlegging som grunnlag, har Dembra-gruppa ansvar for å få fram flest mulig ideer til ulike satsingsgområder skolen kan jobbe med. Bruk gule lapper eller andre brainstormingsmetoder. Hensikten er å åpne opp for flere mulige retninger for Dembra-satsingen.
- 3
Tips når skolen skal velge satsingsområde
3. Tips når skolen skal velge satsingsområde
1.Ta utgangspunkt i kartlegging og analyse
Satsingsområdet bør svare på konkrete utfordringer, behov eller muligheter dere har sett i skolens virkelighet – enten gjennom elevundersøkelsen, egne observasjoner eller samtaler. Vurder hvilke utfordringer som har størst betydning for elevenes skolemiljø og læring, og hva som bør prioriteres nå.
2. Velg noe som engasjerer og oppleves relevant
Et satsingsområde må treffe noe som lærere, ledere og elever kjenner seg igjen i – noe som oppleves viktig i hverdagen. Da skaper dere motivasjon, engasjement og felles retning i personalet.3. Sørg for at satsingsområdet favner hele skolen
Satsingsområdet bør være bredt nok til at det kan jobbes med på ulike nivåer: i undervisningen, i personalets kompetanseutvikling, i ledelse og skolekultur, og i samarbeid med foresatte og nærmiljø. Da gir dere rom for helhetlig innsats – og unngår at arbeidet blir isolert til én gruppe4. Avgrens satsingsområdet
Satsingsområdet bør være tydelig definert og avgrenset, slik at det gir retning for hvilke tiltak dere vil iverksette.
5. Si noe om ønsket utvikling
Et satsingsområde beskriver ikke bare et tema, men sier noe om hva dere ønsker å oppnå, endre eller styrke. Bruk handlingsorienterte verb som viser retning og fremdrift. - 4
Formulér ett eller to satsingsområder
4. Formulér ett eller to satsingsområder
Lag en tydelig og motiverende formulering av satsingsområdet. Et godt satsingsområde gir felles retning for arbeidet videre.


