Njuolggaluodda
Dåjma birra
Ulme
- Forståelse for at begreper ikke alltid betyr det samme for alle, at innholdet i begreper kan endre seg over tid og at det er bra å avklare hva en selv legger i et begrep.
Misforståelser kan oppstå når man bruker et begrep, men ikke har en felles forståelse av hva som ligger i det. Denne øvelsen er en måte å klargjøre hva som ligger i et gitt begrep på. Den er også en metode for å øve opp evnen til å tenke kritisk, og for å kunne justere sitt eget ståsted i samhandling med andre – eller i møte med ny informasjon. Øvelsen kan brukes fra barneskolens mellomtrinn. Under finner du også en variant tilpasset for ungdomsskole og videregående med utvidet forståelse for begrepet rasisme.
Øvelsen kan gjennomføres i de fleste fag, som forberedelse til et tema, for å skape refleksjon rundt et tema/et begrep, eller for å ta tak i uønsket ordbruk i klassen. For å illustrere gjennomføringen bruker vi begrepet rasisme i dette tilfellet.
Gárvedibme
Del elevene i grupper på fire og gi dem post-it-lapper og et A3-ark. La elevene tegne opp en stor figur som fyller arket, slik bildet nedenfor illustrerer. (Alternativt kan læreren forberede dette på forhånd.)
Skriv begrepet i det midterste feltet, i vårt eksempel ordet «rasisme». De fire ytterste feltene fordeles mellom elevene.
Tjadádibme
For barneskolen (mellomtrinnet)
Begrepsøvelsen
- 1
Individuelt: forklare begrepet på egne lapper
1. Individuelt: forklare begrepet på egne lapper
Elevene jobber først individuelt: De skal forklare begrepet rasisme ved å skrive ned tre ting de mener er viktige for å forklare begrepet (en ting på hver lapp). Dette kan være stikkord, eksempler eller forsøk på definisjoner.
Så plasserer elevene sine post-it-lapper på “sitt” felt på arket.
- 2
Gruppe: snakke sammen og blir enige om tre lapper
2. Gruppe: snakke sammen og blir enige om tre lapper
Be elevene lese sine lapper høyt for hverandre i gruppa. De andre skal lytte og kan komme med oppfølgingsspørsmål for å forstå.
La dem sammenligne og se om de har kommet frem til lignende eller forskjellige ting.
Gi dem i oppgave å bli enige om tre lapper som må med for å forklare begrepet rasisme, og plassere disse lappene i det midterste feltet.
- 3
Reflekter
3. Reflekter
Drøft og del i gruppa:
- Møtte du noen tolkninger av begrepet som du ikke hadde regnet med?
- Var du uenig i noen av de andres tolkninger?
- Hvordan var det å velge ut bare tre ting? Gikk noe viktig tapt?
- Har din oppfatning av begrepet endret seg?
Det kan også være nyttig å la elevene snakke om hvordan selve diskusjonene og utvelgelsene foregikk.
- Hvordan kom de til enighet?
- Klarte de å lytte til hverandre?
- Var det noe som var utfordrende?
- Kunne de løst samarbeidet på en annen måte?
- 4
Klassens felles definisjon (kan utelates)
4. Klassens felles definisjon (kan utelates)
Gruppene forsøker sammen å komme fram til én felles definisjon av hva begrepet innebærer. Alle skriver ned sin definisjon. Deretter deler gruppene sine definisjoner i plenum, og de skrives på tavla.
Drøft i plenum: Er definisjonene like eller ulike, eventuelt på hvilken måte? Var det lett å komme fram til én felles definisjon, eller var dere uenige? I så fall hvorfor?
For elever på mellomtrinnet kan øvelsen avsluttes her.
For ungdomsskolen og videregående
Del 1 - Begrepsøvelsen
- 1
Individuelt: forklare begrepet på egne lapper
1. Individuelt: forklare begrepet på egne lapper
Elevene jobber først individuelt: De skal forklare begrepet rasisme ved å skrive ned tre ting de mener er viktige for å forklare begrepet (en ting på hver lapp). Dette kan være stikkord, eksempler eller forsøk på definisjoner.
Så plasserer elevene sine post-it-lapper på “sitt” felt på arket.
- 2
Gruppe: snakke sammen og blir enige om tre lapper
2. Gruppe: snakke sammen og blir enige om tre lapper
Be elevene lese sine lapper høyt for hverandre i gruppa. De andre skal lytte og kan komme med oppfølgingsspørsmål for å forstå.
La dem sammenligne og se om de har kommet frem til lignende eller forskjellige ting.
Gi dem i oppgave å bli enige om tre lapper som må med for å forklare begrepet rasisme, og plassere disse lappene i det midterste feltet.
- 3
Reflekter
3. Reflekter
Drøft og del i gruppa:
- Møtte du noen tolkninger av begrepet som du ikke hadde regnet med?
- Var du uenig i noen av de andres tolkninger?
- Hvordan var det å velge ut bare tre ting? Gikk noe viktig tapt?
- Har din oppfatning av begrepet endret seg?
Det kan også være nyttig å la elevene snakke om hvordan selve diskusjonene og utvelgelsene foregikk.
- Hvordan kom de til enighet?
- Klarte de å lytte til hverandre?
- Var det noe som var utfordrende?
- Kunne de løst samarbeidet på en annen måte?
- 4
Klassens felles definisjon (kan utelates)
4. Klassens felles definisjon (kan utelates)
Gruppene forsøker sammen å komme fram til én felles definisjon av hva begrepet innebærer. Alle skriver ned sin definisjon. Deretter deler gruppene sine definisjoner i plenum, og de skrives på tavla.
Drøft i plenum: Er definisjonene like eller ulike, eventuelt på hvilken måte? Var det lett å komme fram til én felles definisjon, eller var dere uenige? I så fall hvorfor?
For elever på mellomtrinnet kan øvelsen avsluttes her.
Del 2 - Utvid perspektivene
Aktivitet 1 - utvid forståelsen
Del ut ulike definisjoner/forståelser av begrepet rasisme (last ned under). Les de nye definisjonene og diskuter spørsmålene under.
- Er de like eller forskjellige fra hvordan dere har forklart begrepet?
- Er det noen ting herfra dere vil ta med i deres egen forklaring?
- Synes dere noen av forklaringene er spesielt dårlige eller problematiske? Forklar.
Ulike definisjoner/ forståelser av begrepet rasisme:
Aktivitet 2 - Kildekritikk
Presenter elevene for informasjon om konteksten til de ulike definisjonene. (Når er de blitt laget? Hvem står bak?) Drøft hva denne informasjonen kan ha å si for definisjonenes troverdighet. Poenget her er at man bør være åpen for å justere sin egen forståelse, men ikke ukritisk!
Definisjon/Forståelse 1: wikipedia, 2017 (smal definisjon)
Definisjon/Forståelse 2:blogginnlegg, 2012(smal definisjon, lik som wikipedia)
Definisjon/Forståelse 3:en bok skrevet av to forskere, 2015 (vid definisjon)
Definisjon/forståelse 4: Store norske leksikon, 2020 (vid definisjon)
Avsluttende refleksjon
Snakk sammen om hvordan begrepet rasisme kan ha endret betydning over tid. Hva bidrar til at begrepet blir brukt på forskjellige måter i dag?
Ga samtalen deg noen nye perspektiver på hva begrepet betyr? Har du endret oppfatning?