Claudia Lenz
Claudia er leder for Dembra for lærerutdanning, forsker ved HL-senteret og professor ved MF vitenskapelige høyskole.
Dette prosjektet har som mål å utvikle undervisning som styrker demokrati, medvirkning og inkludering gjennom estetiske læringsprosesser. Arbeidet inngår i styrkingen av profesjonskompetanse relatert til forebygging av utenforskap og gruppefiendtlige holdninger i skolen og lærerutdanningen.
Dembra og Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS) ved Nord universitet samarbeider om denne FoU-satsingen. Estetiske læringsprosesser i grunnskolelærerutdanningene er grunnfestet i offentlige utdanningsdokumenter og rapporter, og knyttes til kvalitet i utdanningen. I arbeid med estetiske læringsprosesser hentes arbeids- og uttrykksformer fra de estetiske fagene. Integrering av estetiske læringsprosesser i undervisningen kan på mange måter inngå i skolens arbeid med å forebygge fordommer, andregjøringsprosesser og utenforskap. Dette kan skje ved å gi elevene mulighet til å utforske virkeligheten på ulike måter, bruke varierte uttrykksformer og oppleve mestring, både individuelt og gjennom konstruktiv samhandling. Estetiske læringsprosesser kan også brukes som inngang til makt- og normkritiske undervisningsmåter.
Gjennom en prosess med utvikling og utprøving av ulike undervisningsopplegg vil deltakerne utvide undervisningstilbudet ved sine respektive utdanningsinstitusjoner. Samarbeidet vil resultere i konkrete undervisningsressurser og didaktiske arbeidsmåter til bruk i ulike fag. Disse skal både lette arbeidet med å innlemme tverrfaglige tema fra LK20 i undervisningen og bidra i styrkingen av estetiske fag.
Prosjektet, som vil gå fra høsten 2022 til høsten 2024, inneholder verksted, nettbaserte møter og faglig utviklingsarbeid hos de deltagende lærerutdanningsinstitusjonene. Prosjektet skal munne ut i konkrete undervisningsopplegg og fagartikler samlet i en antologi, som skal presenteres i forbindelse med en avslutningskonferanse.
Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen er organisatorisk tilknyttet Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet i Bodø. Dembra LU samarbeider med KKS i forsknings- og utviklingsprosjekter.
Falstadsenteret er en tidligere fangeleir fra andre verdenskrig. Leiren fungerte som arbeidsleir, transittleir og dødsleir. I dag er Falstadsenteret museum, minnested og ett av sju freds- og menneskerettighetssenter i Norge. Hvert år besøker omkring 7000 elever og studenter fra hele Trøndelag senteret for å lære om fangehistorie knyttet til andre verdenskrig, menneskerettigheter og demokrati.
Dembra LU har samarbeidet med HVL i forsknings- og utviklingsprosjekter.
Dembra LU har samarbeidet med MF i forsknings- og utviklingsprosjekter, samt masteroppgaver.
Dembra LU har samarbeidet med UiA i forsknings- og utviklingsprosjekter.
Dembra LU har samarbeidet med UiB i forsknings- og utviklingsprosjekter.
Dembra LU har samarbeidet med UiS i forsknings- og utviklingsprosjekter.
Dembra LU har samarbeidet med USN i forsknings- og utviklingsprosjekter.
Claudia er leder for Dembra for lærerutdanning, forsker ved HL-senteret og professor ved MF vitenskapelige høyskole.
Peder er koordinator for Dembra lærerutdanning og ansatt ved HL-senteret.