Hopp til hovedinnhold
Medie og ressursbankTidslinjer
Betydningsfulle hendelser i muslimfiendtlighetens historie

Middelalder og tidlig modernitet: religionskonflikt og muslimer som “ytre fiender” i Europa.

Mens Europa etableres som en kristen region, blir muslimer fremstilt som "vantro" og fiender av den kristne verden. Dette var en del av en bredere konflikt hvor religion ble brukt til å definere hvem som «hørte til» og hvem som «ikke hørte til». I løpet av middelalderen erobret muslimske imperier sørlige deler av Europa (først Spania og Portugal og senere deler av Balkan). Dette er en av årsakene til at det ble skapt et fiendebilde av islam og muslimer i det kristne Europa.

  1. A painting depicting a large gathering of crusaders, clergy, and knights, with a robed figure holding a cross-emblazoned flag on a hill, and a walled city in the background.

    1095 – Det første korstog

    Pave Urban II kaller til krig mot muslimene i Jerusalem. Korstogene markerer en periode med intens fiendtlighet mellom kristne og muslimer, preget av religiøs demonisering og krigspropaganda.

  2. Maleri med to grupper mennesker som står mot hverandre, med gammeldagse klær

    1492 – Fallet av Granada

    Granada, det siste muslimske kongedømmet i Spania, faller. Katolske konger innfører lover som forbyr islam – muslimer tvangskonverteres eller utvises. Jøder blir også nå utvist fra Europa.

Kolonialtid og ideologisk muslimfiendtlighet

Fra 1800-tallet og utover på 1900-tallet ble den europeiske forståelsen av islam og muslimer sterkt preget av europeiske kolonimakters erobring og kontroll av landområder hvor det bodde muslimer. For å rettferdiggjøre erobring og kontroll over muslimske områder ble islam og muslimer fremstilt som «usiviliserte» og «barbariske», i motsetning til det «moderne» og «rasjonelle» Europa. På Balkan, hvor nasjonale kristne regimer erstattet det osmanske riket i løpet av denne perioden, ble muslimer fremstilt som et «fremmedelement» som ikke var en naturlig del av de nye nasjonsbyggingsprosessene.

  1. Hand-colored print depicting a chaotic battle scene between European soldiers in blue uniforms and turbaned fighters in white robes, with many casualties.
    Fighting at the gates of Algerie -1830

    1830 – Koloniseringen av Algerie

    Franske kolonister bruker forestillinger om islam som primitivt og som en hindring for sivilisasjon, for å legitimere sitt eget styre. Kolonien ble ikke bare styrt militært – men også kulturelt og religiøst – som en “sivilisasjonsoppgave”. Muslimsk tro og praksis ble aktivt fremstilt som barbarisk, tilbakestående og kvinneundertrykkende.

  2. Black and white photo of Ottoman soldiers marching with a black flag featuring a white crescent moon, star, and imperial cypher.
    Turkish foot soldiers, First Balkan War

    1913 - Det osmanske riket trekker seg ut av Balkan

    Det osmanske riket trakk seg ut fra Balkan etter flere år med aktiv motstand og krig. Landene i regionen blir nå opptatt av å bygge en nasjonal identitet. I disse nasjonsbyggingsprosessene ble muslimer (etterkommerne til de som hadde konvertert til islam flere hundre år tidligere) fremstilt som fremmedelement i regionen. Mange ble fordrevet og drept.

  3. Political cartoon depicting figures representing Austria-Hungary and Bulgaria pulling maps of Bosnia, Herzegovina, and Bulgaria away from a map of Turkey, as an Ottoman official looks on dejectedly.
    Det osmanske rikets fall - Europas syke mann

    1918 - Fallet av det Ottomanske riket

    Rasistisk retorikk ble brukt for å legitimere vestlig kontroll i det falne Ottomanske riket. Islam ble i Vesten fremstilt som bakstreversk og uforenlig med modernitet, noe som ga stormaktene et ideologisk grunnlag for å dele opp og kontrollere tidligere osmanske områder. På den måten ble islam ikke bare sett som et problem – men brukt som et verktøy i koloniseringen av Midtøsten.

Avkoloniseringsprosesser

Det oppstår protestbevegelser mot kolonistyrer i en rekke kolonier på 1930-tallet, for eksempel i India, i Palestina og i Egypt. Disse tolkes av kolonimaktene som “bevis” på islamsk ekstremisme, barbarisme og mangel på “sivilisasjon”. Mange muslimske ledere og intellektuelle tok til orde for å «vekke» det islamske fellesskapet (umma) gjennom utdanning, moralsk reform og islamsk modernisme. Dette ble ofte begrunnet med at muslimske samfunn måtte vise at de kunne være rasjonelle, selvstyrte og moderne – men med røtter i islams egen tradisjon, ikke nødvendigvis ved å kopiere Vesten. Det oppstår nå en ny frykt i vesten for politisk islam.

  1. Painting of a bustling market with many people and animals outside a walled city with a minaret, and the sea in the distance.
    Tangier's population in 1956

    1930 – Latif-bevegelsens protest i Marokko

    Franske myndigheter innfører Berber-Dahiren som skiller berbisk-talende fra arabere. Muslimer svarer med bønn og protest – noe som blir tolket i fransk presse som religiøs ekstremisme og islamistisk motstand mot "sivilisasjon".

  2. 1933–1936 – Young Egypt-bevegelsen

    En nasjonalistisk bevegelse med islamsk profil krever full egyptisk uavhengighet. Britiske medier advarer mot "religion og radikalisme" – islam fremstilles som inkompatibel med demokrati og stabilitet.

  3. A street barricade of bricks and wood with a "VIVE MASSO" banner, and men in military uniforms, in front of buildings.
    Baricades set up during the Algerian War of Independence. January 1960. Street of Algier

    1962 – Algeries uavhengighet

    Etter en brutal frigjøringskrig blir Algerie selvstendig fra Frankrike. Den franske krigen i Algerie (1954–1962) var preget av tortur, vold og demonisering av algeriske muslimer som "barbariske".

Muslimsk innvandring i Europa

Med avkolonialiseringen, økt muslimsk migrasjon til Europa og fremveksten av sekulær nasjonalisme, ble islam i økende grad fremstilt som en trussel i seg selv – både ideologisk og sikkerhetsmessig. Negative forestillinger om islam og muslimer blir nå relevant som grunnlag for diskriminering av enkeltpersoner i vestlige samfunn. Krigen og tapet utløser en nasjonal identitetskrise i Frankrike

  1. Black and white photo of five men around a desk; one in a suit holds a pen, another in a knit hat speaks and gestures.
    Algerian immigrants, 1969. Social information: monthly bulletin for the use of social services

    1962 – Algeries uavhengighet og starten på postkolonial muslimfiendtlighet i Frankrike

    Etter en brutal frigjøringskrig blir Algerie selvstendig fra Frankrike. Den franske krigen i Algerie (1954–1962) var preget av tortur, vold og demonisering av algeriske muslimer som "barbariske". Disse forestillingene ble med inn i det franske samfunnet etter krigen.

  2. A black and white photo shows men marching on a city street, carrying Norwegian, Turkish, and red flags, with a banner reading "VI RESPEKTERER NORSK LOV OG ORDEN."
    Foto: Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

    1970 – Muslimske arbeidsinnvandrere ankommer Norge

    Arbeidsinnvandrere fra Pakistan, Tyrkia og Marokko ankommer Norge for å jobbe i industri og transport. Dette markerer starten på synlig muslimsk tilstedeværelse i norsk offentlighet, som over tid utløser både integreringsdebatt og fremmedfiendtlighet.

  3. Black and white photo of Ayatollah Ruhollah Khomeini, in a black turban and robe, descending airplane stairs, assisted by men including pilots.

    1979 – Den iranske revolusjonen

    Frykt for politisk islam øker i vesten etter den iranske revolusjonen. Mange som er misfornøyd med shahen som har styrt i Iran, går sammen om å styrte han. Ayatollah Khomeini leder en islamsk revolusjon i Iran, som styrter det vestlig-støttede sjah-regimet og etablerer en teokratisk stat. Dette skaper sjokk i Vesten: islam vises som en kraft som kan mobilisere massene og utfordre geopolitisk makt. Revolusjonen blir et symbol på "politisk islam", og begreper som fundamentalisme og islamisme får bred mediebruk i Vesten.

  4. 1987 – “Mustafa-brevet”

    Under valgkampen leser Carl I. Hagen (daværende leder for Fremskrittspartiet) et brev han hevder å ha fått tilsendt. Brevet er signert “Mustafa”, og forteller at muslimer har planer om å overta Norge og gjøre Norge til et muslimsk land. Det blir fort klart at brevet er ren forfalskning, men budskapet skaper likevel frykt.

  5. 1989 – Salman Rushdie-saken

    Dødsfatwa mot Salman Rushdie etter utgivelsen av Sataniske vers skaper massiv debatt om ytringsfrihet og religiøs ekstremisme. Hendelsen bidrar til å skape en fordom om at muslimer i Europa er motstandere av ytringsfriheten.

Muslimfiendtlighet som drivkraft i folkemord

Massakren i Srebrenica illustrerer hvordan systematisk muslimfiendtlig retorikk og avhumanisering kan fungere som ideologisk drivkraft bak folkemord og etnisk rensing i moderne europeisk historie.

  1. A stone marker reading "DON'T FORGET" in the foreground, with the Stari Most bridge, river, and historic buildings of Mostar in the background.
    Den gamle broen - Mostar

    Folkemordet i Bosnia

    I juli 1995, under Bosnia-krigen, ble over 8 000 bosniske muslimske menn og gutter systematisk drept av bosnisk-serbiske styrker i byen Srebrenica. Drapene ble begått med mål om å utslette den muslimske befolkningen i området. Dette regnes som det mest omfattende folkemordet i Europa siden andre verdenskrig. Muslimfiendtlighet var en nøkkelkomponent i folkemordet.

Muslimfiendtlighet og “krig mot terror”

Terrorangrepet den 11. september 2001 sementerer en retorikk der «muslim» blir gjort til en sikkerhetskategori i offentligheten. Overvåkning og stigmatisering av muslimer globaliseres i denne perioden. Terrorangrepet i USA førte også til en merkbar økning i mistenkeliggjøring og negative holdninger mot muslimer i Norge. Norske muslimer rapporterte om økt kontroll på flyplasser, hets i det offentlige rom og assosiasjon med terror.

  1. The World Trade Center's South Tower explodes in a fireball and smoke after being struck, alongside the smoking North Tower during the 9/11 attacks.

    2001 – 9/11: Terrorangrepene i USA

    USA blir angrepet av ekstreme islamister. "Krigen mot terror" innleder en æra der muslimer ses som sikkerhetstrussel. Krigen mot terror er betegnelsen på en kampanje mot internasjonal terrorisme, ledet av USA. Kampanjen har inkludert militære intervensjoner, økonomiske tiltak og detensjon (Guantanamo Bay).

    Islamistiske terrorgrupper som Al-Qaeda, og senere IS, har siden bidratt til å skape frykt gjennom en rekke terroraksjoner. Denne frykten har banet vei for ytre høyres økende popularitet i en rekke land, og forsterket langvarige kulturelle forestillinger om muslimer som voldelige.

  2. 2001 – Muslimfiendtlig vold øker etter 11. september

    15. september 2001, fire dager etter terrorangrepet i USA, blir Balbir Singh Sodhi – en sikh-amerikaner – skutt og drept utenfor butikken sin i Arizona. Gjerningsmannen trodde feilaktig at Sodhi var muslim, på grunn av turbanen og skjegget.

Normalisering av muslimfiendtlighet og konspiratoriske forestillinger i det offentlige rom

På midten av 2000-tallet blir debatter om islam krassere enn de har vært tidligere. Muslimfiendtlig retorikk blir mer stuerent i mediene og politikken. Allerede eksisterende forestillinger om muslimer som trusler mot vestlige verdier blir forsterket i en rekke vestlige land.

  1. A crowd of protestors holds a large banner reading in French: 'VOILE INTERDIT, PROPHETE INSULTE, QUAND L'ISLAM INTERDIT'.

    2005 – Karikaturstriden i Danmark

    Den danske avisen Jyllands-Posten publiserer 12 karikaturer av profeten Muhammed – én viser ham med en bombe i turbanen. Muslimske miljøer reagerer med protester verden over, noen voldelige. I vestlig media blir islam koblet til intoleranse og vold – og ytringsfrihet settes opp mot «muslimsk krenkbarhet». Karikaturstriden bidrar til forsterket muslimfiendtlig retorikk i offentligheten.

  2. A blonde woman in a dark suit speaks at a podium with microphones, gesturing with her hands.

    2009 – FrP advarer mot «snikislamisering»

    I kommunevalgkampen bruker FrPs daværende nestleder Siv Jensen begrepet «snikislamisering» i en tale, og advarer mot at islam gradvis truer norske verdier og lover. Dette markerer et viktig øyeblikk i normaliseringen av muslimfiendtlige forestillinger i norsk politikk. Begrepet tas opp av andre aktører på ytre høyre, og skaper økt polarisering rundt islam og norske muslimer i det offentlige ordskiftet.

  3. Police identification, patches, a Norwegian flag, and a medal, all sealed in clear evidence bags.

    2011 – 22. juli-angrepene i Norge

    Anders Behring Breivik dreper 77 mennesker i Oslo og på Arbeiderpartiets ungdomsleir på Utøya i et høyreekstremt angrep motivert av hat mot islam og multikulturalisme. I sitt manifest uttrykker han sterk muslimfiendtlighet og hevder angrepet er et "forsvar" mot islamsk innflytelse i Europa.

  4. Pranab Mukherjee administers the oath of office to Narendra Modi at an outdoor ceremony.

    2014 – Modi vinner valget i India

    Narendra Modi og hans parti BJP (Bharatiya Janata Party) vinner med stort flertall og innleder en ny politisk æra preget av hindunasjonalisme. Etter valget øker hatkriminalitet mot muslimer, og islam fremstilles stadig mer som «truende» for indisk kultur og nasjonal enhet. Dette baner vei for lover og tiltak som diskriminerer muslimer – som statsborgerskapsloven (CAA) og hijabforbud – og forsterker majoritetsnasjonalisme. Allerede i 2002 var Modi og BJP involvert i organiseringen av voldsomme anti-muslimske opptøyer i Gujarat.

Terrorhandlinger mot muslimer

Terrorangrep som retter seg direkte mot muslimer bidrar til et skifte i forståelse av muslimfiendtlighet. Det blir fra nå av lagt vekt på hvordan islamfiendtlige ideer har blitt så normalisert i deler av offentligheten at de kan brukes til å rettferdiggjøre terror. Angrepene bidrar også til å skifte fokuset fra «frykt for muslimer» til å også se faren ved muslimfiendtlig ekstremisme.

  1. A woman adds a bouquet to a large outdoor memorial of flowers and messages.
    flowers for the victims of the Christchurch mosque shootings at Hagley Park

    2019 – Christchurch-angrepene i New Zealand

    51 mennesker blir drept og over 50 blir skadet i to moskeer av en høyreekstrem terrorist. Terroristen uttrykker muslimfiendtlige holdninger og nevner Anders Behring Breivik som inspirasjon. Terrorangrepene fører til et verdensomspennende sjokk og økt oppmerksomhet på faren vedmuslimfiendtlig høyreekstremisme.

  2. White building with a green "Al-Noor Islamic Centre" sign, featuring a crescent and star emblem.
    Al-Noor Islamic Centre i Bærum

    2019 – Angrepet mot Al-Noor-moskeen i Bærum

    Philip Manshaus angriper Al-Noor-moskeen i Bærum etter å ha drept sin adoptivsøster med minoritetsbakgrunn. Han er inspirert av høyreekstreme og islamfiendtlige ideologier.Angrepet anses som et forsøk på terror rettet mot muslimer. Hendelsen viser hvordan konspirasjonsteorier om «snikislamisering» og «rasekrig» kan føre til voldelig radikalisering.

Høyrepopulisme og muslimfiendtlighet

Høyrepopulisme vinner frem i en rekke land, både gjennom valg og gjennom økende tilslutning til muslimfiendtlige organisasjoner.Islamfiendtlig retorikk har blitt normalisert i europeisk politikk, ogdenne typen budskap kan gi stor politisk uttelling. Muslimske grupper i land hvor høyrepopulistiske partier har vunnet frem,rapporterer om økt frykt og trakassering.

  1. 2019 – SIANs første Koranbrenning

    Organisasjonen Stop Islamiseringen av Norge (SIAN) brenner Koranen offentlig for første gang, i Kristiansand. Hendelsen markerer starten på en serie slike aksjoner i Norge, som kobler ytringsfrihet til anti-muslimsk fiendtlighet. Mange muslimer rapporterer om frykt og utrygghet etter hendelsene.

  2. Geert Wilders smiling at a podium with CPAC Hungary and Center for Fundamental Rights logos in the background.

    2023 – Nederland: Geert Wilders' muslimfiendtlige parti vinner valget

    Det ytre høyre-partiet PVV (Partij voor de Vrijheid), ledet av Geert Wilders, blir største parti i det nederlandske parlamentsvalget. Wilders er kjent for sine sterkt islamfiendtlige synspunkter, blant annet forslag om å stenge moskeer, forby Koranen og stoppe muslimsk innvandring. Valgseieren kan ses i sammenheng med andre vestlige.

  3. Cover for "Nasjonal trusselvurdering 2024" by PST, featuring a suit jacket with a grayscale city scene and the PST logo.

    2024 – Økende muslimfiendtlig radikalisering i Norge

    Politiets sikkerhetstjeneste (PST) peker i sin trusselvurdering for 2024 på at høyreekstreme miljøer i Norge sprer stadig mer fiendtlige ytringer mot muslimer, særlig i nettfora og kommentarfelt. Islam omtales i økende grad som en «trussel mot norsk kultur» og muslimer fremstilles som en «invasjon».

  4. A stencil graffiti of a smiling woman in a heart-patterned shirt holding two flower bouquets, on a beige wall. Signed TÖDDEL.

    2025 - Tamima Nibras Juhar blir drept

    Tamima Nibras Juhar blir drept i Oslo mens hun var på jobb. Den siktede 18 åringen oppga høyreekstremisme og muslimfiedtlighet som motiv.

Ressurser om samme tema

Undervisningsopplegg om samme tema