Dembra-publikasjon nr. 4
Denne utgaven retter søkelyset mot hvordan undervisning i ulike fag inngår i skolens og lærerutdanningens arbeid med forebygging av fordommer, utenforskap og diskriminering. Bidragene i publikasjonen viser hvordan undervisning i matematikk, kroppsøving og engelsk, og bruk av estetiske læringsprosesser i ulike fag, kan bidra til demokratisk danning. Tekstene eksemplifiserer hvordan arbeidet med de tverrfaglige temaene demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring, og bærekraftig utvikling kan organiseres i disse fagene.

Innledning
Denne utgaven retter søkelyset mot hvordan undervisning i ulike fag inngår i skolens og lærerutdanningens arbeid med forebygging av fordommer, utenforskap og diskriminering. Bidragene i publikasjonen viser hvordan undervisning i matematikk, kroppsøving og engelsk, og bruk av estetiske læringsprosesser i ulike fag, kan bidra til demokratisk danning. Tekstene eksemplifiserer hvordan arbeidet med de tverrfaglige temaene demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring, og bærekraftig utvikling kan organiseres i disse fagene.
Innhold i publikasjonen
Innledning: Fagdidaktiske innganger til forebygging av fordommer, utenforskap og diskriminering (Dembra publikasjon nr. 4)
Arbeid med mangfold, identitet og medborgerskap i engelskfaget gjennom kritisk literacy-praksis
Kritisk matematikkundervisning - en vei til demokratisk deltakelse
Kroppsøving som danningsfag: tilrettelegging for likeverd og meningsbrytning
Hvordan kan estetiske læringsprosesser skape et inkluderende læringsmiljø?
Undervisningsopplegg om samme tema
- Undervisningsøkt30 - 90 min
Demokratiradar – hvordan jobbe med demokrati i skolen?
Demokrati, medborgerskap og myndiggjøringPedagogikk og didaktikk - Undervisningsøkt60 - 120 min
Rollespill om demokrati i skolen
Pedagogikk og didaktikk - Utviklingaktivitet30 - 90 min
Foreldremøteressurs med dialogkort
Pedagogikk og didaktikk