Hopp til hovedinnhold
Fagtekster og publikasjonerRapporter og publikasjoner
Ytringsfrihet og ytringsrom i skolen
Publikasjon

Ytringsfrihet og ytringsrom i skolen

Dette temanummeret av Dembra-publikasjonen er viet ytringsfrihet og skole. Bidragene utforsker hva ytringsfrihet innebærer for skolen, og forholdet mellom ytringsrom, ytringsfrihet og ytringsansvar. Heftet inneholder også praktiske øvelser for undervisningen og for refleksjon i lærergruppen.

Dette temanummeret av Dembra-publikasjonen er viet ytringsfrihet og skole. Bidragene utforsker hva ytringsfrihet innebærer for skolen, og forholdet mellom ytringsrom, ytringsfrihet og ytringsansvar. Heftet inneholder også praktiske øvelser for undervisningen og for refleksjon i lærergruppen.

Innhold

Innledning:

  • Ytringsfrihet, ytringsansvar og ytringsrom i skolen. Av Claudia Lenz, Solveig Moldrheim og Peder Nustad

Fagligere perspektivr:

  • Kjærlighetens pedagogikk og ytringsfrihet i skolen: innsikter fra Per Fokstad pedagogiske tenkning. Av Stine Bang Svendsen
  • Om behov for anstendighet og medmenneskelighet i ytringsfrihetens tjeneste: Elevers utveklinger og et peagogisk mulighetsrom. Av Marta Bivand Erdal
  • Skolen For livet. Av Dorthe Anthony

Ungdommens stemmer

  • Ungdommernes ytringsfrihetsråd - utfordringer og anbefalinger.

Undervisningsopplegg

Andre bidrag

  • Klasserommet spom læringsarena for god ytringskultur. Intervju med kunnskapsministeren Tonje Brenna av Ingeborg Katarina Vea.