Undervisningsopplegg og pedagogiske verktøy om Urfolk og nasjonale minoriteter
Undervisningsopplegg og pedagogiske verktøy om
Urfolk og nasjonale minoriteter
Samer og nasjonale minoriteter har vært og er utsatt for fordommer og diskriminering i Norge. Hvordan undervise om og med disse gruppene på en måte som fremmer likeverd og mangfoldsforståelse?
Samene har status som urfolk i Norge. Urfolk er betegnelsen på en folkegruppe med tilhørighet i et geografisk område fra før en nasjonalstat ble etablert. Nasjonale minoriteter er folkegrupper som har hatt langvarig tilknytning til landet. I Norge er dette fem grupper: kvener/norskfinner, jøder, skogfinner, romer og romanifolk/tatere.
Samer, kvener/norskfinner og skogfinner har vært utsatt for ulike former for fornorskningspolitikk. Skolen var et viktig redskap i denne politikken. Blant annet ble barn og unge tvunget til å bruke norsk framfor sitt eget morsmål.
Jøder i Norge møter ulike grader av antisemittiske fordommer, og ordet «jøde» brukes fortsatt som skjellsord på noen skoler. Romanifolk/tatere og romer er blant de som møter flest fordommer i Norge, samtidig som mange vet svært lite om dem.
Under dette temaet finner du både informasjon om disse ulike gruppene, konkrete tips og undervisningsopplegg for undervisningen om samer og nasjonale minoriteter.