Snarveier
Om økten
Mål
- Forstå hvordan rasisme mot samer kan se ut i dag.
- Reflektere over hvilken betydning fornorsknings- politikken har for dagens rasisme.
- Aktivere forkunnskaper før besøk av utstillinga «Hvorfor er du så hjulbeint?».
Denne undervisningsøkta er ment som et forarbeid til vandreutstillinga «Hvorfor er du så hjulbeint?». Utstillingen har som mål å vise hvordan rasisme mot samer kan se ut i dag.
Forberedelse
For å forstå rasisme mot samer i dag, bør elevene ha kjennskap til fornorskningsprosessen på 1800- og 1900-tallet. Til det kan dere gjennomføre følgende undervisningsopplegg:
- Undervisningsopplegget «Samer og urfolksrettigheter» hos NIM (Norges institusjon for menneskerettigheter)
- Undervisningsopplegget «Fornorskningspolitikk og samisk språk» på NDLA.
- Illustratøren tegner mange samiske identitetsmarkører. La gjerne elevene se nærmere på disse her: Kofter
Hva må du tenke på før du gjennomfører økten?
Som lærer må du selv vurdere og gjøre endringer av undervisningsopplegget slik at det blir tilpasset din elevgruppe, f.eks. høytlesing av artiklene. Dersom dere ikke allerede har arbeidet med fornorskningspolitikken mot samer tidligere, bør dette gjøres før denne økta. Se forslag over.
Dersom du har kjennskap til at noen av dine elever kan være berørt av tematikken, anbefaler vi deg å snakke med eleven i forkant av økta. Vær oppmerksom på at du ikke gjør eleven til en representant for den samiske minoriteten.
I det følgende vil vi gi en innføring i hvilke historiske fortolkninger og begreper som kan brukes i arbeid med bildene. Dette er ikke ment som en fasit, men som støtte slik at du som lærer skal være trygg i møte med elevenes spørsmål om fornorskning og rasisme mot samer i dag. Du og elevene kan komme opp med andre måter å tolke illustrasjonene og symbolikken på.
Powerpoint - hverdagsrasisme mot samer
Gjennomføring
- 1
Del ut arbeidsheftet og illustrasjoner
1. Del ut arbeidsheftet og illustrasjoner
FilDokumentArbeidshefte - hverdagsrasisme mot samer
FilDokumentIllustrasjoner til arbeidshefte - hverdagsrasisme mot samer
- 2
Avsluttende refleksjon i plenum
2. Avsluttende refleksjon i plenum
Oppummering i klassen