Å lytte til - og å engasjere seg i fortellinger (2. utgave)
I denne publikasjonen deler lærerutdannere fra Universitetet i Sørøst-Norge erfaringer og metoder for selvrefleksjon i møte med samiske perspektiver og urfolksperspektiver. Verktøyet er utviklet i lærerutdanningen, men kan også være nyttig for andre som ønsker å lære mer om samiske perspektiver i lærerutdanning, skole og barnehage.
Innledning
Refleksjonsverktøyet ble først gitt ut i 2022, som en del av et FoU-prosjekt hvor lærerutdannere ved USN gjennomførte en tverrfaglig kompetanseheving og organisasjonsutvikling med fokus på integrering av samiske perspektiver i lærerutdanningen. Erfaringene fra dette arbeidet ble gjort om til et refleksjonsverktøy og FoU-prosjektet var del av Dembras FoU-satsing, som også bidro med finansiering.
Nå er refleksjonsverktøyet revidert for å ta med perspektiver og kunnskap fra Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport. Hele publikasjonen er blitt revidert. Noen kapitler er slått sammen og det er lagt til to nye kapitler, et om sannhet og forsoning, og et om samisk kunnskap og bærekraft. Verktøyet er utviklet gjennom tverrfaglig arbeid i barnehage- og lærerutdanning (inkludert praktisk-pedagogisk utdanning), men kan også være nyttig for arbeid med samiske perspektiver i skole, barnehage og andre utdanningsinstitusjoner.
Innhold
Kapittel 1: Innledning og bakgrunn: Samisk innhold i barnehage, skole og lærerutdanning
Kapittel 2: Verktøy for refleksjon og kunnskapsoppdatering
Kapittel 3: Sannhet og forsoning
Kapittel 4: Sápmi, samisk kunnskap og bærekraft
Kapittel 5: Å lytte til – og å engasjere seg i fortellinger
Kapittel 6: Reflektert undervisningspraksis
Kapittel 7: Eksempler på undervisningsopplegg
Undervisningsopplegg om samme tema
- Undervisningsøkt40 - 60 min
Begrepsøvelse: Urfolk og nasjonale minoriteter
Urfolk og nasjonale minoriteter - Undervisningsøkt30 - 90 min
Demokratiradar – hvordan jobbe med demokrati i skolen?
Demokrati, medborgerskap og myndiggjøringPedagogikk og didaktikk - Undervisningsøkt120 - 180 min
Nussir-saken
Kunnskap og kritisk tenkningUrfolk og nasjonale minoriteterDemokrati, medborgerskap og myndiggjøring