Fra enkelthendelse til terrorens kompleksitet - en kvalitativ innholdsanalyse av innsendte elevbidrag til 22.juli-senterets skolekonkurranse 2023.
Denne studien vil gjennom en multimodal innholdsanalyse av elevarbeider utforske hva elever er opptatt av å formidle om 22.juli-terroren. Studiens problemstilling er: Hva vektlegger elever ved 22.juli terrorangrepet i forbindelse med 22.juli-senterets skolekonkurranse 2023? For å besvare problemstillingen har vi analysert et utvalg innsendte elevbidrag til 22.juli-senterets årlige skolekonkurranse som etterspurte «Hva skal vi lære bort om 22.juli?». Noen av hovedfunnene våre er at elevene tilsynelatende ser på terrorangrepet som en enkelthendelse, løsrevet av det som har skjedd før og etter. De trekker fram materielle skader på bygg og psykiske og fysiske ettervirkninger hos ofre og overlevende, men drøfter i liten eller ingen grad hvordan angrepet har påvirket det norske samfunnet som helhet i ettertid. Gjennom et fokus på gjerningsmannen og terrorens ofre, blir enkeltstående individer sentrale i formidlingen av 22.juli-terroren Et annet fremtredende fokus er elevenes detaljerte beskrivelser av tid, steder og personer i terrorangrepet. I analysen finner vi også at elevene til tider har en unyansert og feilaktig forståelse av deler av 22.juli-terrorangrepet. Avslutningsvis diskuterer vi hvordan våre funn kan få implikasjoner for hvordan samfunnsfagslærere kan undervise om 22.juli-terroren. For å inkludere læreplanens mål om at undervisning om 22.juli-angrepet skal fremme demokratisk deltakelse og forebygge ekstreme holdninger og handlinger argumenterer vi for at undervisningen om 22.juli-angrepet bør går ut over de realhistoriske faktaene. Vi antyder også hvordan man gjennom undervisning kan legge til rette for at elevene evner å forstå kompleksiteten i hendelsen. Vi argumenterer for at elevene må veiledes i enda større grad i arbeidet med 22.juli, for å kunne utforske hendelsen og vurdere kilders opphav og innhold kritisk. Videre argumenterer vi for at perspektivtakning er et nyttig verktøy for å forstå hendelsens kompleksitet, gitt at man anerkjenner begrensningene knyttet til å tre inn i andres tanker og følelser.