Om økten
Mål
- Å skape refleksjon om muligheter og utfordringer knyttet til elevenes demokratiske deltakelse i klasserommet.
Forberedelse
Les gjennom vedleggene i forkant (se nedenfor).
Kopier rollekort for utdeling både til dem som skal ha roller i rollespillet og til observatørene.
Rollespillet gjennomføres som et lærer-teammøte. Studentgruppen deles inn i grupper på 6-8 personer, og hver gruppe gjennomfører rollespillet parallelt. Spillet kan gjennomføres i flere mindre rom eller i ett stort lokale.
Vedlegg til opplegget
Notat om rollespill som metode
Oppvarming til rollespill: Vurderingsøvelse
Bakgrunnsinformasjon for dette rollespillet
Gjennomføring
Innledning for studentene/deltakerne
Før rollespillet er det en fordel om lærerstudentene/deltakerne har kjennskap til det tverrfaglige temaet Demokrati og medborgerskap i grunnskolens læreplanverk og har en forståelse av hva demokratiopplæring i skolen er/kan være.
Oppvarmingsøvelse
Som oppvarming kan det gjennomføres en vurderingsøvelse i forkant av rollespillet (se vedlegg nederst på siden). Lærer/leder leser opp ett og ett utsagn. Alle rekker opp hånda når de er enige i utsagnet, og holder den i ro når de er uenige. Utsagnene presenteres muntlig fortløpende, uten å gi deltakerne betenkningstid.
Vurderingsøvelsen er bare tenkt som en «ice breaker» og blir ikke fulgt opp av diskusjon om de ulike utsagnene.
Hoveddel
- 1
Presentasjon av bakgrunn og rollefigurer/lærerteam i rollespillet
1. Presentasjon av bakgrunn og rollefigurer/lærerteam i rollespillet
Bakgrunnen for rollespillet, og lærerteamet som inngår i det, presenteres i plenum (kan eventuelt også deles ut til observatørene, se vedlegg nederst):
En 6. klasse skal gjennomføre et tverrfaglig temaarbeid om natur og miljø, der de skal arbeide i grupper.
Elevene skal ha en høy grad av medvirkning i planlegging og gjennomføring. De har selv ønsket å sette sammen gruppene, og har meldt inn lister med sine ønsker til kontaktlæreren.
Ikke alle elevene er med på disse ønskelistene.
Kontaktlæreren ønsker å diskutere med resten av lærerteamet hvordan gruppene skal settes sammen på en måte som inkluderer alle, samtidig som elevenes innspill lyttes til.
Lærerteamet består av:
- kontaktlærer Tone/Tore som underviser i norsk og naturfag,
- lærer i kroppsøving: Hilde/Helge,
- lærer i samfunnsfag og engelsk: Ida/Isak,
- lærer i matematikk og musikk: Therese/Thomas,
- lærer i KRLE og Kunst og håndverk: Johanne/Johannes og
- lærer i mat og helse: Maja/ Marius
For å forstå rolleinstruksene, og for bedre innlevelse i rollespillet, anbefales det at alle som skal spille samme rolle, snakker sammen i noen få minutter og planlegger hva de skal si og gjøre i spillet.
- 2
Inndeling i grupper og fordeling av roller/utdeling av rollekort
2. Inndeling i grupper og fordeling av roller/utdeling av rollekort
Alle får individuelle rollekort, der det er beskrevet hvilken holdning man har til temaet i rollespillet. Der står også noe informasjon som skal holdes skjult for de andre deltakerne, men som er med på å påvirke hva man sier og hvordan man agerer i spillet.
- 3
Gjennomføring av rollespillet
3. Gjennomføring av rollespillet
Rollespillet gjennomføres i henhold til den vedlagte veiledningen og rollekortene, juster eventuelt innhold og rollebeskrivelser etter behov.
- 4
Oppsummering og etterarbeid
4. Oppsummering og etterarbeid
Felles oppsummering der observatørene formidler hva de har observert når det gjelder engasjement, samspill og hvordan temaet demokrati kom fram i spillet.
Refleksjonsspørsmål / avsluttende refleksjon
- Hvis du hadde vært kontaktlæreren i denne 6. klassen, hvordan ville du lagt til rette for elevmedvirkning og medbestemmelse når det gjelder gruppesammensetning?
- Hva er dine refleksjoner med tanke på at alle elever skal ha like muligheter for demokratisk deltakelse i klasserommet?
- Hva slags generelle utfordringer kan du som lærer få ved økt grad av medbestemmelse og medvirkning fra elevene?
Andre ideer til etterarbeid
- Rollespillet kan etterfølges av en skriftlig refleksjon eller en diskusjon om demokrati i klasserommet, og om utfordringer knyttet til dette. Studentene kan lage egne rollespill for bruk i skolen.