Hopp til hovedinnhold
Undervisningsressurser Undervisningsopplegg
Demokratiradar – hvordan jobbe med demokrati i skolen?

UndervisningsoppleggDemokratiradar – hvordan jobbe med demokrati i skolen?

Undervisningsøktmin30 - 90 min

Om økten

Mål

  • Lærerstudenter, lærere og lærerutdannere utvikler en forståelse for systematisk arbeid med demokrati og medborgerskap i skolen generelt eller på egen skole.

Hvordan kan skolen gi elevene reell erfaring med demokrati og medborgerskap? Forståelsen av hva dette innebærer varierer, og peker mot ulike former for deltakelse, medbestemmelse og demokratisk kultur. Denne øvelsen inviterer personalet til å reflektere systematisk over tre områder – trivselstiltak, ordensregler og undervisning – for å utforske både muligheter og grenser for demokratilæring i skolen.

Gjennomføring

  • 1

    Innledende aktivitet - Hva er demokrati?

    Hver deltager skriver på post-it lapper hva hun/han betrakter som viktige verdier eller praksis i et demokrati.

    Deltagerne hefter sine lapper på en vegg, og de sorteres i bolker etter om de uttrykker noe av de samme aspektene ved et demokrati.

    Samtale: Hvilke forståelser av demokrati kommer til uttrykk her? (se ppt under)

    (Alternativt til denne aktiviteten kan det gjennomføres en begrepsøvelse eller filosofisk samtale rundt begrepet demokrati.)

  • 2

    Kort forelesning

    Om forskjellige demokratiforståelser. Hvordan kommer disse til uttrykk i overordnet del av læreplanverket og hvilke tilnærminger til demokratilæring innebærer de? (læring om, gjennom og for) – se eventuelt vedlagt ppt. (les evt. om demokratiforståelser)

    FilPresentasjon

    Demokratiradaren - presentasjon om ulike demokratiforståelser. ppt

  • 3

    Gruppearbeid: gjennomgang av demokratiradaren

    Del ut arket med demokratiradaren (se vedlegg under) og presenter radaren:

    Vis hvordan ulike felter i skjemaet kan representere ulike områder av skolens virksomhet. Bruk feltene til å notere ned hvordan demokratilæring kan utspille seg, og hvor trangt eller hvor stort handlingsrommet er for å la elevene delta, medvirke eller erfare hva demokrati vil si i praksis.

    Deltagerne jobber i grupper på 3-5 og går gjennom spørsmålene:

    a.) Spørsmål til refleksjon (område for område på radaren):

    • Hva innebærer demokratilæring på dette området av skolens virksomhet?
    • Hvordan kan elevene innøve og praktisere sitt medborgerskap

    b.) Spørsmål til refleksjon (område for område på radaren):

    • Hva er lærerens/ledelsens handlingsrom på dette området? (Hva kan vi få til innenfor de rammer og under de føringer vi jobber?)
      • Forutsetninger
      • Hindringer
      • Risiko
      • Muligheter
    FilDokument

    Demokratiradar - handout, Dembra

Avsluttende refleksjonsspørsmål

Deltagerne noterer ned hvilke konkrete ideer for sitt arbeid med demokrati og medborgerskap på sin skole de tar med seg fra øvelsen.

Hvordan kan vi i større grad myndiggjøre elever og la dem få delta og erfare hva demokrati innebærer?

Videre arbeid

Tema

Demokrati

Relevante ressurser

Undervisningsopplegg om samme tema

Artikler om samme tema

Ressurser om samme tema