Om læringsstien
Mål
- Bevissthet og kunnskap om utfordringer koblet til informasjon i krisetider.
- Kjennskap til forskjellige typer feilinformasjon og sammenhengene de inngår i.
- Evne til å analysere kilder knyttet til koronapandemien og til å identifisere feilinformasjon.
Dette undervisningsopplegget gir elevene/studentene mulighet til å utforske forskjellige typer feilinformasjon knyttet til koronapandemien, og til å reflektere rundt årsaker og virkninger av feilinformasjon. De blir kjent med måter å avsløre og motarbeide spredning av feilinformasjon på.
Gjennomføring
Læringsstien består av tre deler, som kan gjennomføres samlet eller fordeles på flere økter.
Del 1, er en introduksjon til temaet (ca. 20 min).
Del 2 handler om fenomener som bidrar til at feilinformasjon sprer seg og får problematiske konsekvenser, og om årsaker til og dynamikker i spredningen av feilinformasjon (60 min).
Del 3 handler om måter å gjennomskue og motarbeide feilinformasjon på (2 x 45 min).
- 1Aktivitet15 - 20 min
Infodemi? - Del 1: Introduksjon
Kunnskap og kritisk tenkning - 2Aktivitet45 - 61 min
Infodemi? - Del 2: Fenomener som bidrar til feilinformasjon
Demokrati, medborgerskap og myndiggjøringKunnskap og kritisk tenkning - 3Aktivitet90 - 90 min
Infodemi? - Del 3: Kritisk analyse av artikkel fra HRS
Kunnskap og kritisk tenkning