Hopp til hovedinnhold
Undervisningsressurser Undervisningsopplegg
Stormingen av kongressen i USA 6. januar 2021 - konspirasjonsteorier og virkelighet

UndervisningsoppleggStormingen av kongressen i USA 6. januar 2021 - konspirasjonsteorier og virkelighet

Undervisningsøktmin45 - 60 min

Om økten

Mål

  • Kjenne til en konspirasjonsteori.
  • Kjenne til virkemidlene i en konspirasjonsteori.
  • Kjenne til hvordan konspirasjonsteorier spres.

Studenter eller elever med noe forkunnskap om konspirasjonsteorier skal lese sammen og kunne analysere en relativt utbredt artikkel som sprer konspirasjonsteorier om FBIs rolle i stormingen av Kongressen. Målet med opplegget er først og fremst å kunne identifisere både typiske konspirasjonsteoretiske trekk i teksten, og å se hvilke hull i argumentasjonen som finnes i teksten.

Forberedelse

Klassen burde kjenne til hva en og en er for å jobbe med dette undervisningsopplegget.

Det er viktig at læreren på forhånd har satt seg grundig inn i de faktiske forholdene rundt det som tas opp, ved å lese de kildene som skal brukes i klasserommet. De to forslagene til kilder som vi har med i dette undervisningsopplegget er ganske komplekse, så det kan hende at de må tilpasses gruppen.

Gjennomføring

  • 1

    Les fakta om hendelsen først

    Det er et viktig prinsipp når man skal lære om konspirasjonsteorier at man starter med de faktiske forhold. Dette fordi vi ofte husker best den informasjonen vi blir presentert først, så det . Nedenfor er det tre faktatekster i ulik kompleksitetsgrad. Store norske leksikon sin tekst er ganske grunnleggende, mens Britannica og Rolling Stone har ganske grundige og komplekse tekster på engelsk. Velg det som passer for din klasse. Gjerne to.

    Ekstern ressurs

    Presidentvalget i USA 2020

    Ekstern ressurs
    Ekstern ressurs
  • 2

    Les konspirasjonsteoretisk tekst

    Teksten vi studerer som eksempel på spredning av konspirasjonsteorier, er en tekst av Tucker Carlson publisert på nettstedet Fox News. Carlson hevder at FBI-agenter organiserte angrepet på Kongressen.

    Carlsons tekst ble valgt fordi den er et godt eksempel på hva en konspirasjonsteori er, hvorfor den som regel er dårlig underbygget og hvorfor den likevel kan være attraktiv for en målgruppe. Den aktuelle artikkelen utpeker FBI som arrangør av stormingen av Kongressen. Dette er en typisk konspirasjonsteori fordi den identifiserer uten gode grunner en liten gruppe med onde motiver som handler i det skjulte. Argumentasjonen for dette er svak, og for eksempel nevnes ikke president Trumps oppførsel i det hele tatt i artikkelen, noe som illustrerer at det ofte er dårlige grunner til å tro på konspirasjonsteorier.

    FilDokument

    Tucker Carlson: Government agents may have helped organize the Jan. 6 Capitol riot

Spørsmål til tekstene

  • Hva er det ved Carlsons tekst som gjør den til en typisk konspirasjonsteori?
  • Hvordan argumenterer Carlson for at FBI sto bak stormingen av Kongressen?
  • Finner du argumenter i Carlsons tekst som ikke er relevante for problemstillingen, selv om de kan være sanne?
  • Hvordan kan slike argumenter påvirke en leser?
  • Hvis du sammenligner Carlsons tekst med en av faktatekstene du leste, er det viktig informasjon som er utelatt i Carlsons tekst?
  • Hvilken kompetanse har Tucker Carlson på temaet han snakker om? Sammenlign med forfatterne på en av faktatekstene du leste.

Videre arbeid

Relevante ressurser

Undervisningsopplegg om samme tema

Artikler om samme tema

Ressurser om samme tema