Hopp til hovedinnhold
UndervisningsressurserUndervisningsopplegg
Bruk av film i fremmedspråk- og samfunnsfagundervisning - et eksempel
Undervisningsøkt

Bruk av film i fremmedspråk- og samfunnsfagundervisning - et eksempel

Om økten

Mål

  • Kompetanse i å utvikle undervisningsopplegg med bruk av film, knyttet til tverrfaglig tema Demokrati og medborgerskap, og til kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i Læreplan i fremmedspråk.
  • Å fremme kritisk tenkning, etisk bevissthet og interkulturell kompetanse, og å øke kunnskapen om brudd på menneskerettigheter.

Film er et godt medium for formidling av språklige og kulturelle aspekter i fremmedspråk­undervisningen. Film kan brukes på forskjellige måter, ut fra elevenes språklige nivå.

Dette undervisningsopplegget tar utgangspunkt i fire korte filmsnutter relatert til historiske hendelser i Chile, hvor chilenske og tyske borgere er involvert. Studentene blir kjent med historier om brudd på menneskerettigheter.

Filmene i denne økten egner seg godt for å lære å uttrykke seg om følelser på målspråket. De egner seg også for en diskusjon omkring eventuelle kulturelle forskjeller når det gjelder å uttrykke følelser i offentlighet.

Økten kan også tilpasses undervisning knyttet til medborgerskap og brudd på menneskerettigheter i videregående opplæring på nivå I/II i fremmedspråk.

Forberedelse

Forslag til forberedelse for lærere som underviser nivå I/II i fremmedspråk

Det anbefales å utarbeide

  • et førvisningsarbeid (beskrive filmplakaten på målspråket),
  • et underveis-arbeid (stoppe filmen og samtale om hendelsesforløpet på målspråket) og
  • et etterarbeid knyttet til innholdet (rollespill, en tekst, svare på refleksjonsspørsmål)

Gi beskjed til studentene i forkant om at forberedelse er nødvendig for å få fullt utbytte av økten.

Forslag til forberedelse for elevene/studentene

Gjennomføring

Innledning for elevene

La elevene gi en kort innledning (noen få minutter) om hendelsene i Chile i 1973, eller gi selv en kort innledning.

Vis fram filmplakatene (førvisning) og la elevene/studentene beskrive dem på målspråket.

Visning av filmsnutter (varighet 2-6 min. for hver film)

  • 1

    Se film 1: Memoria Obstinada (Chile, Obstinate memory, varighet 5,58 min.):

    Video
    7 min

    Memoria Obstinada (Chile, Obstinate memory)

  • 2

    Se film 2: Pinochet’s Prisoners: Leopoldo Garcia Lucero’s Fight for Justice (varighet 2,28 min.)

    Video

    Pinochet’s Prisoners: Leopoldo Garcia Lucero’s Fight for Justice

  • 3

    Pause

    Etter visningen av film 1 og 2 anbefales en liten pause, før studentene formidler sine refleksjoner og eventuelle følelsesmessige reaksjoner på filmene.

    Elevene/studentene kan samtale på målspråket om, eller skrive på målspråket om, hvordan de tror Leopoldos liv i Chile var før han ble tatt til fange og torturert.

  • 4

    Se film 3: Songs of Repression, utdrag (varighet 3,31 min.)

    Video
    4 min

    Songs of Repression, utdrag

  • 5

    Se film 4: Songs of Repression, trailer (varighet 2,52 min.)

    Video
    4 min

    Songs of Repression, utdrag

  • 6

    Diskusjon

    Filmene har potensial for å fremme forståelse for komplekse livssituasjoner i totalitære regimer, og de kan derfor også være et godt utgangspunkt for diskusjon om «ubehagets pedagogikk».

    Etter visningen av disse to filmene blir studentene utfordret i plenum til å tenke gjennom sine egne holdninger til de tyske innvandrerne i det lukkede kollektivet:

    • Hvilken forståelse sitter de igjen med for disse menneskenes liv i dette tyske samfunnet?
    • Hva tenker de om sin egen forståelse av beboernes intensjoner, idealer og handlinger?
    • Får vi medlidenhet, eller føler vi bare ubehag, eller begge deler? Eventuelt hva slags ubehag?
    • Skaper filmene avstand, og dermed ingen reaksjon?
    • Hva er studentenes tanker om dramaturgien, eller fortellermåten, i filmene?

Refleksjons- og diskusjonsspørsmål (i små grupper eller i plenum)

  • Hva uttrykker fortellingene i filmene dere har sett, og hvilke brudd på menneskerettighetene beskriver de?
  • Er du enig i at fortelling (skriftlig, muntlig, visuell) og minner gjøre det lettere å forstå hva demokrati og medborgerskap er? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Hva kan det bety for utvikling av fellesskapsfølelsen i et lukket samfunn at medlemmene har tilgang til, eller mangler tilgang til, informasjon utenfra?
  • Kan det være ulemper knyttet til å bruke enkeltmenneskers fortellinger om brudd på menneskerettigheter og undertrykking? Hvorfor/hvorfor ikke?