Om økten
Mål
- Kompetanse i å utvikle undervisningsopplegg med bruk av film, knyttet til tverrfaglig tema Demokrati og medborgerskap, og til kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i Læreplan i fremmedspråk.
- Å fremme kritisk tenkning, etisk bevissthet og interkulturell kompetanse, og å øke kunnskapen om brudd på menneskerettigheter.
Film er et godt medium for formidling av språklige og kulturelle aspekter i fremmedspråkundervisningen. Film kan brukes på forskjellige måter, ut fra elevenes språklige nivå.
Dette undervisningsopplegget tar utgangspunkt i fire korte filmsnutter relatert til historiske hendelser i Chile, hvor chilenske og tyske borgere er involvert. Studentene blir kjent med historier om brudd på menneskerettigheter.
Filmene i denne økten egner seg godt for å lære å uttrykke seg om følelser på målspråket. De egner seg også for en diskusjon omkring eventuelle kulturelle forskjeller når det gjelder å uttrykke følelser i offentlighet.
Økten kan også tilpasses undervisning knyttet til medborgerskap og brudd på menneskerettigheter i videregående opplæring på nivå I/II i fremmedspråk.
Forberedelse
Forslag til forberedelse for lærere som underviser nivå I/II i fremmedspråk
Det anbefales å utarbeide
- et førvisningsarbeid (beskrive filmplakaten på målspråket),
- et underveis-arbeid (stoppe filmen og samtale om hendelsesforløpet på målspråket) og
- et etterarbeid knyttet til innholdet (rollespill, en tekst, svare på refleksjonsspørsmål)
Gi beskjed til studentene i forkant om at forberedelse er nødvendig for å få fullt utbytte av økten.
Forslag til forberedelse for elevene/studentene
- Finn informasjon på Internett om statskuppet i Chile og Colonia Dignidad på det aktuelle fremmedspråket (eller på engelsk om ønskelig).
- Les om militærkuppet i Chile: Chiles historie – Store norske leksikon (snl.no)
- Spillefilmen Colonia (2016, regissert av Florian Gallenberger) er fiksjon, men også den anbefales som forberedelse. Se trailer her.