Lærerutdanningens verdigrunnlag
Lærerutdanningen er forpliktet på de samme grunnleggende verdiene som barnehage og skole. Likefullt vil diskriminering og ekskludering også kunne skje gjennom utdanningsinstitusjonenes praksis. Derfor er det viktig at utdanningsinstitusjonene jobber helhetlig med forebygging i egen virksomhet.
Fordommer utfordrer verdigrunnlaget
Lærerutdanningen opererer ikke i et vakuum. Lærere, studenter og andre ansatte legger ikke fra seg eksisterende fordommer når de går gjennom døra til en akademisk institusjon. Institusjonelle praksiser og rutiner kan ha diskriminerende og ekskluderende effekter som ikke er intendert. Samhandlingen mellom studenter og lærere eller studenter imellom kan bli preget av pågående debatter og konflikter på samfunnsnivå. Fordommer, diskriminering og ekskludering kan derfor berøre mange dimensjoner av institusjonens virksomhet.
“Lærere, studenter og andre ansatte legger ikke fra seg eksisterende fordommer når de går gjennom døra til en akademisk institusjon.
Samtidig er lærerutdanningen, på samme måte som skolen, forankret i og forpliktet til et overordnet verdigrunnlag. Fellesteksten i de nasjonale retningslinjene for lærerutdanningen, slår fast at:
“Lærarutdanningane skal bygge verksemda si på dei grunnleggjande verdiar som vi kan finne i barnehagelova og opplæringslova og som er forankra i menneskerettane; menneskeverdet og respekt for naturen, åndsfridom, nestekjærleik, tilgjeving, likeverd og solidaritet. Innsikt i historie og kultur – også barne- og ungdomskultur – er viktig for å legge til rette for utvikling av identiteten til barn og unge og at dei kan oppleve å høyre til. (..) Lærarutdanningane skal fremje likestilling mellom kjønna, solidaritet på tvers av grupper og vise at kunnskap kan vere ei skapande og omformande kraft, både til personleg utvikling og til humane samværsformer.”
https://www.uhr.no/temasider/nasjonale-retningslinjer-for-larerutdanningene/ (https://www.uhr.no/temasider/nasjonale-retningslinjer-for-larerutdanningene/)
I fanene på denne siden gjennomgås en del mulige utfordringer som gjør det aktuelt for lærerutdanningsinstitusjonene å utvikle et systematisk og langsiktig arbeid mot fordommer, rasisme og diskriminering. Vi presenterer også prinsipper som kjennetegner inkluderende lærerutdanningsinstitusjon. På siden innganger og arbeidsmåter for inkluderende lærerutdanning [lenke] presenteres konkrete innganger og arbeidsmåter for å utvikle lærerutdanningsinstitusjonen i tråd med disse prinsippene.
Undervisningsopplegg om samme tema
- Undervisningsøkt30 - 90 min
Demokratiradar – hvordan jobbe med demokrati i skolen?
Demokrati, medborgerskap og myndiggjøringPedagogikk og didaktikk - Undervisningsøkt60 - 120 min
Rollespill om demokrati i skolen
Pedagogikk og didaktikk - Aktivitet10 - 40 min
Kontroversielle temaer i skolen - tre undervisningsprinsipper
Demokrati, medborgerskap og myndiggjøringKunnskap og kritisk tenkningPedagogikk og didaktikk
Artikler om samme tema
- Fagtekst8min
Elementer i en inkluderende institusjonskultur i lærerutdanningen
Claudia Lenz - Tips og veiledning
"Myteknuser-håndboka" - En metode for presentasjon av fordommer
Pedagogikk og didaktikkKunnskap og kritisk tenkningFordommer og gruppetenkning - Fagtekst8min
Kunnskap og vitensformer (epistemisk rettferdighet)
Claudia Lenz
Ressurser om samme tema
- FilDokument
Veileder til Foreldremøte med dialogkort
- FilPresentasjon
Presentasjonsmal til Foreldremøter
- Ekstern ressurs
Å gi rom for nye begynnelser: Demokratisering og dekolonisering gjennom arbeid med estetiske læringsprosesser og samiske perspektiver i høyere utdanning