Om økten
Mål
- Elevene/studentene reflekterer over hvordan fordommer og stereotypier kan utvikle seg og forsterkes. De utvikler bevissthet om egne fordommer.
Opplegget tar utgangspunkt i en TED-talk av forfatteren Chimanda Ngozi Adichie. Adichie tar her et oppgjør med ensidige fortellinger om land, folk og individer. Forfatteren viser faren ved å bygge opp under stereotypier gjennom forenklede og generaliserende fortellinger. Undervisningsopplegget kan gjennomføres som hjemmeoppgave eller gjennom visning av film og samtale i klasserommet.
Forberedelse
Se gjerne gjennom foredraget på forhånd.
Gjennomføring
Hoveddel
- 1
Se foredraget til Chimamanda Ngozi Adichie
1. Se foredraget til Chimamanda Ngozi Adichie
- 2
Refleksjonsspørsmål om foredraget
2. Refleksjonsspørsmål om foredraget
- Hvorfor skrev Chimamanda Adichie om hvite mennesker, snø og epler da hun var liten og bodde i Nigeria?
- Hva er hovedbudskapet hennes i dette foredraget?
- Hva er ”a single story”?
- Hvem er det Chimamanda innrømmer at hun selv har hatt ensidige fortellinger om?
- Hvem tror du at du selv har ensidige fortellinger om?
- Hva tror du er den ene fortellingen noen kan ha om deg, eller om gruppene de tenker du er en del av? Er det greit? Hvorfor/Hvorfor ikke?
- Hvorfor kan det være farlig om vi bare har én fortelling om andre mennesker?
- Hvordan kan vi forandre det?
- Hvordan kan vi finne flere fortellinger?
- 3
(Valgfritt) Lese kort fagartikkel om stereotypier
3. (Valgfritt) Lese kort fagartikkel om stereotypier
Ønsker man å utvide oppgaven, kan deltakerne kan bli bedt om å lese følgende korte fagartikkel om stereotypier fra NDLA her .
Eller les om Vi, de andre og andregjøring eller Fordommer og stereotypier.
Refleksjon og oppsummering
Reflekter sammen med deltakerne gjennom en klassesamtale eller filosofisk samtale. En slik refleksjon kan også foregå i digitale samtalerom. Utforsk for eksempel følgende spørsmål litt mer i dybden:
- Hva er stereotypier?
- Er stereotypiske fortellinger bare greit, er de bare humor, eller kan de være problematiske?