Hopp til hovedinnhold

Fagartikler

2
2
2
Demokrati, medborgerskap og myndiggjøring
Tematekst

Fordommer utfordrer skole og demokrati

Fagtekst
14min

Demokratilæring: om- gjennom- for

Claudia Lenz, Ingun Steen Andersen
Tips og veiledning

Syv tips til samtalen om Israel og Palestina

Tematekst

Kunnskap som undertrykker eller frigjør?

Tips og veiledning

Undervisning med og om samer

Tematekst

Profesjonsfelleskap og skoleutvikling

Fagtekst
8min

Elementer i en inkluderende institusjonskultur i lærerutdanningen

Claudia Lenz
Fagtekst
14min

Demokratiforståelser og demokratilæring

Claudia Lenz, Ingun Steen Andersen
Tips og veiledning

Lærerens selvrefleksjon

Tips og veiledning

"Myteknuser-håndboka" - En metode for presentasjon av fordommer

Fagtekst
8min

Kunnskap og vitensformer (epistemisk rettferdighet)

Claudia Lenz
Tips og veiledning

Lærerstrategier i møte med kontroversielle temaer

Fagtekst
23min

Dialog

Ingun Steen Andersen
Fagtekst
13min

Å skape endring i skolen

Ingun Steen Andersen , Peder Nustad
Fagtekst
5min

Universitets- og høgskolepedagogikk

Claudia Lenz
Fagtekst
14min

Fagfornyelsen og Dembra

Ingun Steen Andersen , Claudia Lenz
Fagtekst
15min

Mangfoldskompetanse

Binta Jammeh
Fagtekst
5min

Nulltoleranse

Claudia Lenz
Tips og veiledning

Å ta et skritt tilbake

Tematekst

Riv gjerdene

Fagtekst
10min

Sikkerhetsdiskurs og skolens mål om danning

Sigrid Sævik
Fagtekst
13min

Skolens møte med konspirasjonsteorier

Peder Nustad
Fagtekst
8min

Hvordan forebygge radikalisering i skolen?

Uzair Ahmed, Peder Nustad
Tematekst

Grensesetting og relasjonsbygging

Fagtekst
20min

Arbeid med kritisk tenkning i klasserommet

Ingun Steen Andersen
Tips og veiledning

Undervisning om fordommer

Fagtekst
18min

Kritisk tenkning

Ingun Steen Andersen
Fagtekst
13min

Profesjonskompetanse og profesjonsetikk

Claudia Lenz
Tips og veiledning

Selvrefleksjon rundt det ubevisste

Tips og veiledning

Veiledning av studenter

Fagtekst
18min

Filosofiske samtaler

Ingun Steen Andersen
Tematekst

Lærerutdanningens verdigrunnlag